“Criza de cumparaturi”, o problema psihologica

shopping
Magazinele au devenit o prezenta nelipsita din viata noastra si, de ce sa nu recunoastem, de mare ajutor. Cu totii suntem fericiti daca se deschide un market nou langa blocul nostru, cand se inaugureaza un mall in oras sau mai apare inca un hypermarket in peisaj. Dar ce se intampla atunci cand ajungem sa cheltuim pe cumparaturi mult mai mult decat ne-am propus initial, cand la cateva minute dupa ce am ajuns acasa am remarcat ca pantofii cei noi nu ni se asorteaza cu nimic din garderoba, ca nu am purta niciodata bluza tipatoare pe care tocmai am cumparat-o, ca nu ne prinde nuanta fardului de ochi achizitionat?

Exista persoane pentru care a da a o tura prin magazine este la fel de indispensabil ca o gura de aer. Majoritatea lor spun ca nu rezista tentatiei de a-si cumpara ceva, chiar daca constientizeaza ca este inutil. Astfel ajung sa cheltuiasca bani planificati pentru alte scopuri, lucru pe care il regreta de cele mai multe ori dupa numai cateva secunde dar spun ca impulsul a fost mult mai puternic decat ratiunea. Aceste “crize de cumparaturi” sunt o problema psihologica manifestata in plan comportamental. Aflata in fata produsului pe care urmeaza sa il cumpere, persoana respectiva considera obiectul respectiv ca fiindu-i indispensabil si este foarte mandra de afacerea pe care o realizeaza. Treptat, shoppingul devine obsesiv, nevoia de cumparaturi se manifesta in permanenta, chiar si atunci cand nu au bani, ajungand de multe ori sa se imprumute. Sentimentele traite de ei seamana cu cele descrise de catre dependentii de jocuri de noroc.

Cei mai predispusi sa cada in aceasta capcana sunt aceia care se simt singuri si nu au prea mare incredere in propria persoana, sau cei care cauta mereu ceva nou, original, persoanele care trec printr-o perioada mai grea in viata, printr-o depresie sau o suferinta. Femeile sunt recunoscute pentru pasiunea lor pentru cumparaturi. De cele mai multe ori neintelese de barbati, ele simt o adevarata placere in a hoinari printre vitrine cu prietenele, in a proba zeci de haine care la prima vedere par la fel si in a cumpara tot felul de inutilitati amuzante si colorate. Barbatii, in majoritatea cazurilor, pur si simplu nu au suficienta rabdare, si in plus le pot strica si cheful consoartelor de cumparaturi atunci cand intervin pentru a le limita bugetul.

Date fiind implicatiile asupra echilibrului financiar si afectiv al vietii de familie, ar fi util sa descoperim cateva modalitati de a controla aceasta dependenta care face din ce in ce mai multe victime. O prima varianta ar fi indepartarea de sursa tentatiei, ceea ce inseamna evitarea magazinelor. Cum aceasta metoda poate fi aplicata pe o perioada scurta de timp, ea nu este prea viabila, pentru ca, asa cum spuneam la inceput, cu totii avem nevoie de unele cumparaturi. O varianta usor de pus in practica si care in plus da si rezultate, este sa ne facem de acasa o lista cu ceea ce avem nevoie, sa stabilim un pret aproximativ si sa luam la noi numai acea suma de bani, fara carti de credit. Astfel vom fi siguri ca nu o sa cheltuim mai mult decat ne-am propus initial, si chiar daca pe moment ne va fi greu, la scurt timp vom fi multumiti si mandri de noi insine.