SANATATE

Ai prea multe de facut si ai ramas fara energie? Iata 7 factorii care iti absorb energia si cateva sfaturi pentru refacerea ei

Ai prea multe de facut si ai ramas fara energie? Iata 7 factorii care iti absorb energia si cateva sfaturi pentru refacerea ei

In fiecare zi avem un program incarcat, iar timpul si energia nu sunt suficiente pentru a finaliza cu succes tot ceea ce ne propunem. Anumite obiceiuri nesanatoase contribuie la evaporarea energiei de care avem nevoie, iar daca nu stim sa recompletam resursele de energie vom fi epuizati. Sanatatea noastra este mult mai importanta decat lucrurile pe care trebuie sa le facem, invata sa iti refaci energia.

Factori, lipsa de energie, sanatate

Cu toate acestea, sunt multi factori – alimente, obiceiuri, mentalitati si situatii – care ne fac sa ne simtim secatuiti de energie. Cu cat ne fortam limitele rezervelor de energie, cu atat ne riscam mai mult sanatatea.

Desi fiecare persoana are alt mod de a-si reface rezervele de energie – unii asculta muzica, altii se incarca cu energie daca ies cu prietenii, iar altii daca petrec ceva timp singuri. Insa cel mai bine este sa cunoastem si sa evitam lucrurile care ne iau din energie.

Iata sapte capcane ce trebuie evitate daca vreti sa fiti in cea mai buna forma, si cateva secrete despre cum sa o faceti.

Deshidratarea
Intre drumurile de acasa la munca si inapoi, copii si alte responsabilitati, multi dintre noi uitam sa ne oprim si sa bem suficienta apa. Din punct de vedere biologic, corpul nostru nu ne da semnale prea vizibile atunci cand ii este sete, pana in momentul in care suntem deshidratati grav, iar cand suntem prinsi in agendele noastre incarcate, uneori ne este greu si sa ne dam seama de cat de sete ne este.

Deshidratarea, chiar si cea usoara, incetineste circulatia, si, prin urmare, si oxigenarea muschilor. Acest lucru poate duce la o epuizare semnificativa a rezervelor de energie. Deshidratarea grava poate cauza greturi si ne poate lasa fara puteri.

Sfat pentru refacerea energiei: Oricat ai fi de ocupat, ai grija sa bei intre opt si zece pahare de apa curata in fiecare zi. Daca faci sport sau ai o activitate solicitanta fizic, trebuie sa bei mai multa. Daca bei ceai sau cafea in timpul zilei, la fel, trebuie sa compensezi cu mai multa apa, deoarece cafeina deshidrateaza corpul.

Zaharul
Zaharul este unul din acele alimente care ne fac sa ne simtim bine si plini de energie – cam cinci sau zece minute. Imediat dupa ce-l mananci, insulina creste brusc, zaharul din sange scade si te trezesti facand eforturi de concentrare sau chiar de a sta in picioare. Cand bei o bautura carbogazoasa sau alta bautura indulcita, sau apuci in graba o briosa pentru a-ti alunga foamea, te vei simti mult mai obosit dupa aceea – asa ca mai bine le eviti de la bun inceput.

Zaharul este o substanta ce provoaca dependenta si care se ascunde sub multe denumiri si pe care o putem gasi in aproape orice produs alimentar procesat din magazine. Aceasta “otrava a zilelor noastre” este o poarta pentru multe boli cronice, precum si reteta perfecta pentru o zi fara energie si cu o dispozitie iritabila. In plus, alimentele procesate contin multe alte substante chimice si conservanti, care functioneaza deseori ca anti nutrienti care ne iau energia, in loc sa ne-o dea.

Sfat pentru refacerea energiei: Alege alimente adevarate, neprocesate, preferabil organice, si evita adaosurile de zahar. Daca vrei ceva dulce, alege fructe integrale, sau gateste cu smochine, miere cruda sau cristale de nuca de cocos organica.

Somn insuficient
Acesta este evident, dar merita mentionat: cand nu dormim suficient (pentru adulti sunt recomandate 7 sau 8 ore), pur si simplu nu suntem in cea mai buna forma. Pe langa impactul asupra modului in care functionam la toate nivelurile, lipsa de somn poate afecta memoria, poate deteriora grav buna dispozitie si poate creste riscul unor boli cronice, precum cele de inima, contribuind chiar si la luarea in greutate.

Unii dintre noi merg tarziu la culcare, incercand sa terminam lucrurile ramase de facut din timpul zilei. Altii incearca sa doarma, dar se tot sucesc si rasucesc si pierd ore pretioase de somn.
Sfat pentru refacerea energiei: Incearca sa te culci cu o ora mai devreme. Daca ai o lipsa serioasa de somn, atunci culca-te cu doua ore mai devreme. Chiar daca trebuie sa fii mai creativ cu organizarea timpului, sanatatea ta iti va multumi. Inlatura din camera toate dispozitivele electronice, evita cafeina dupa amiaza si seara, si incearca sa meditezi inainte de culcare, fie si pentru cinci minute.

Daca nu poti dormi, bea o ceasca de ceai de musetel, fa un masaj la umeri si gat cu ulei esential de levantica. O baie calda inainte de culcare ajuta multe persoane sa doarma mai bine.

Stresul

Unul din principalii responsabili pentru o viata lipsita de energie este stresul. Cand corpurile noastre reactioneaza la stres, un suvoi de adrenalina da navala, iar nivelul de cortizon (hormonul de stres) explodeaza.

Suntem inflacarati, inima ne bate nebuneste si simturile ni se ascut… pentru putin timp. Atunci cand stresul devine o constanta, insa, toate sistemele ne sunt afectate, inclusiv cel imunitar si cardiovascular, iar rezervele de energie se epuizeaza cronic.
Stresul poate duce si la lipsa de somn, daca ai ganduri care nu te lasa sa dormi pana dimineata. Daca devine un obicei, acest ciclu de stres-nesomn iti poate deteriora mult sanatatea.

Sfat pentru refacerea energiei: Vechile practici de yoga si meditatie pot face minuni pentru eliberarea stresului. Exercitiile fizice pot si ele sa elibereze endorfinele necesare pentru contracararea anxietatii. Te poate ajuta sa vorbesti cu un prieten apropiat sau cu un psiholog ca sa-ti revii si sa faci fata stresului care te stoarce de energii si iti poate compromite sanatatea.

Prea mult timp petrecut in casa
Daca stai prea mult in casa, fara soare si aer curat, e foarte posibil sa te simti obosit. Aerul din interior este deseori inchis, si de cele mai multe ori imbibat de toxine cum ar fi chimicalele din aparatele de improspatat aerul sau materialele sintetice.

Lumina artificiala poate si ea dauna, si poate da peste cap ritmurile circadiene (ciclurile de somn natural – trezire). Prea multa expunere la lumina artificiala, mai ales seara, este un motiv pentru care multi oameni au probleme cu somnul si adorm epuizati.

Sfat pentru refacerea energiei: O plimbare sau o alergare la inceput de zi poate face minuni pentru rezervele tale de energie. Daca lucrezi in mediu inchis este important sa iesi afara in timpul pauzelor de pranz sau alte pauze pe care le-ai putea avea in timpul zilei si umple-te de soare si de aer curat. Puterea vindecatoare a mediului natural nu trebuie subestimat.

Sedentarismul
Sunt o sumedenie de moduri in care statul prea mult iti scurge energia. In primul rand, o viata sedentara constanta iti slabeste constant muschii, ceea ce face ca orice simpla sarcina fizica sa devina tot mai grea. Desi pare ca statul ar pastra energia, de fapt se intampla exact opusul, iti stoarce energia.

De asemenea, statul pe scaun timp indelungat  a fost asociat cu un risc ridicat de boli si este principalul factor ce contribuie la obezitate si poate chiar mari riscul de moarte prematura.

Sfat pentru refacerea energiei: Fa sport! Iesi la o plimbare sau mergi la sala. Valul de endorfine ce te va cuprinde te va umple de energie si-ti va imbunatati dispozitia, chiar din prima zi. Pe masura ce capeti obiceiul de a face mai multa miscare, muschii vor deveni mai puternici si vei avea tot mai multa energie pentru treburile tale.

Dezordinea
Poate parea ciudat, dar prea multa dezordine in casa sau la birou genereaza si atrage dupa sine multa anxietate si negativism. Doar uitandu-te la o gramada de “chestii” te oboseste, pentru ca iti aminteste de lucrurile pe care inca la mai ai de facut si poate fi coplesitor. Dezordinea pot fi suparatoare si pentru ochi, care au mereu ceva de privit, in loc sa stea concentrati pe sarcina de rezolvat la acel moment.

In practica  feng shui, sa scapi de gramezile de lucruri inutile este deseori un prim pas esential, pentru ca te ajuta sa te eliberezi de atasamentul de lucrurile inutile si permite energiei sa curga mai liber prin tot spatiul tau.

Sfat pentru refacerea energiei: Incepe sa arunci sau sa dai celor ce au nevoie tot ceea ce tie nu iti mai trebuie. Lucruri care sunt dragute, dar nu ai ce face cu ele, isi pot gasi locul la un prieten sau un coleg de munca. Ai putea chiar dona haine, obiecte decorative si alte obiecte casnice unui adapost sau unui magazin second-hand.

Aseaza lucrurile de care ai nevoie, dar nu sunt la locul lor, in dulapuri sau alte spatii. Aplica principiul minimalist de a tine la vedere doar lucrurile absolut necesare sau care au o semnificatie profunda.
Desi sunt multe alte lucruri in viata care pot afecta nivelul energetic, cele sapte mentionate mai sus te pot ajuta sa simti ca ai luat lucrurile de la capat revigorat, esti mai alert si mai pregatit sa faci fata vietii.

Sursa: viataverdeviu.ro