Experienta unui profesor universitar londonez la Sibiu: „Sunt uluita de ce am vazut aici. In Anglia nu exista asa ceva“

prof. sandra sinfield  - London Metropolitan University - la ULBS

Este profesor la una din cele mai prestigioase universitati din Anglia – London Metropolitan University – dar nu a depasit granitele UK, din anul in care Romania isi castiga libertatea, 1989. Dupa 25 de ani, prima „excursie“ a facut-o in Romania, la Sibiu. Conferentiar pe probleme de educatie si dezvoltarea invatarii la Centrul de dezvoltare academica si profesionala de la London Metropolitan University, Sandra Sinfield a venit la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu in cadrul proiectului ,,UNIVERSITARIA – scoala de didactica universitara si cercetare stiintifica avansata”. Timp de o saptamana (26 mai – 03 iunie) s-a desfasurat primul curs din cadrul proiectului, Student group management (Managementul grupului de studenţi), in cadrul caruia, Sandra Sinfield a impartasit experiente cu peste 200 de profesori romani, majoritatea cadre didactice din cadrul Universitatii „Lucian Blaga“ din Sibiu si Academiei Fortelor Terestre „Nicolae Balcescu“ Sibiu, dar si de la Universitatea din Oradea si Universitatea Stefan cel Mare Suceava.

Intr-un interviu acordat site-ului ulbsibiu.ro, profesor Sinfield dezvaluie care a fost impactul intalnirii cu profesorii sibieni, dar si care este diferenta dintre Sibiu si Londra, care a socat-o cel mai mult.

Prima oara in Romania, in Sibiu?

Sandra Sinfield: Da, sunt prima oara aici. De fapt, este prima oara cand am iesit din Marea Britanie, din 1989 si nu puteam sa aleg o destinatie mai buna decat Sibiul. Este un oras minunat. Are grandoare, dar este, in acelasi timp, uman. Am descoperit oameni calzi, primitori, devotati in tot ceea ce fac. Am lucrat cu profesori si nu stiam cum ma vor primi, dar am avut impresia ca si eu si ei am dorit sa ne placem, sa putem lucra impreuna.

De ce sunteti in Sibiu si ce ati gasit aici?

Sandra Sinfield: Este un proiect interesant, intre universitatile din Romania si cele din Anglia, Italia, Germania. Eu reprezint London Metropolitan University si am venit aici pentru a impartasi idei, metode pedagogice, cercetari. Eu am adus aici ideile mele, iar colegii sibieni le-au impartasit pe ale lor. Plec de aici cu multe idei bune, pe care le-am primit de la profesorii romani.

Ne puteti da cateva exemple despre ce ati oferit si ce idei ati primit?

Sandra Sinfield: Primul lucru pe care il fac atunci cand lucrez cu oameni noi, este un exercitiu de „spart gheata“. Adica, le cer partenerilor mei sa expuna propriile experiente pe care ei le considera cu impact asupra studentilor, dupa care discutam pe seama lor. Apoi, le punem pe biletele si le lipim pe perete. Ideile profesorilor romani au fost foarte bune. Spre exemplu, daca vrei ca studentii sa fie activi la seminarii, lasa-i sa se priveasca in fata unul pe altul, nu sa vada ceafa celui din fata. Dar mai sunt si altele, pe care noi, in Marea Britanie, le aplicam cu succes: inregistrari video ale discutiilor, dupa care, analiza imaginilor. Le-am spus profesorilor, faceti studii de caz, rezolvati probleme autentice din viata reala, cautati discutiile critice, in contradictoriu. Aceasta este ideea de baza pe care noi o practicam in UK: multe discutii, seminarii interactive. Cred ca a fost un dialog real intre noi, am reusit sa dezvoltam idei noi impreuna.

Care este cea mai mare deosebire intre sistemul din Anglia si cel pe care l-ati intalnit aici?

 Sandra Sinfield: Este greu de spus, pentru ca am fost implicata intr-un context destul de redus cu sistemul de aici. Ca sa fiu sincera, am fost surprinsa sa vad cat de usor sunt integrate scolile militare in cadrul universitatilor. In Anglia nu este deloc asa, scolile militare sunt ceva total diferit, iar studentii si profesorii din aceste scoli nu se amesteca printre studentii „normali“. Am vazut ca profesorii de la scolile militare de aici sunt foarte pozitivi in privinta studentilor, sunt cei mai buni avocati ai studentilor si sunt foarte increzatori in ceea ce pot acestia realiza.

Care este cel mai important lucru pe care l-ati invatat in perioada in care ati stat in Sibiu?

Sandra Sinfield: Primul si cel mai important lucru este caldura sibienilor. Pentru cineva ca mine, umanitatea pe care am gasit-o aici, este ceva exceptional. Ieseam seara prin oras si vedeam familiile plimbandu-se impreuna, copiii se jucau unii cu altii, parintii impreuna cu copiii, tatii isi tineau bebelusii in brate…In Anglia nu este chiar asa.

Sunteti foarte surprinsa de aceste lucruri asa ca trebuie sa va intreb: Anglia nu mai este locuita de oameni?

Sandra Sinfield: Din pacate, in Anglia, copiii si adultii sunt separati de viata de zi cu zi, de viata pe care le-o ofera orasul, Londra. Iar rezultatul este ca oamenii incep sa vada copiii, tineri, ca o problema, se simt speriati de tineretea lor. Si atunci devine tot mai greu pentru tineri sa fie introdusi in societate. Aproape ca exista un razboi intre tineri si adulti. Acesta este unul din cele mai triste lucruri in Anglia. Din fericire, in Romania nu exista acest razboi si nici nu am vazut semne ca el ar putea incepe. Intr-o zi intram in Universitate si am vazut un lucru care m-a fascinat: o studenta, bruneta, draguta, tinea usa pentru ca un profesor sa intre. A fost un moment care pe mine m-a impresionat. Si sa va mai povestesc o intamplare…Unul din colegii mei a mers la o manastire. A vazut un preot ortodox imbracat in negru, cu barba lunga si o gramada de copii alergand spre el si il imbratisau, se prindeau de picioarele lui…uimitor. Nu vad semne ale razboiului aici. Vad multa speranta! Si cand voi merge inapoi in Anglia, voi fi un ambasador al Romaniei si al Sibiului!

Despre Universitaria, proiect pe bani europeni

,,UNIVERSITARIA – scoala de didactica universitara si cercetare stiintifica avansata” este un proiect POSDRU, care continua strategia ULBS 2020. „Conform Strategiei ULBS 2020 – Sustenabilitate si excelenta pentru comunitate, un obiectiv strategic de dezvoltare il constituie imbunatatirea continua a performantelor resurselor umane. Pentru punerea in aplicare a acestui obiectiv, s-a definit ca actiune strategica instruirea continua a cadrelor didactice. In anul universitar 2013 – 2014, cateva sute de colegi au participat in 4 ateliere de formare psiho-pedagogica, dezvoltate cu resurse interne,  ateliere apreciate si care s-au dorit a fi continuate. Avem sansa pentru anul universitar 2014-2015 sa continuam aceste activitati de perfectionare, in cadrul unui proiect finantat din fonduri europene. ULBS este partener in cadrul proiectului ,,UNIVERSITARIA – scoala de didactica universitara si cercetare stiintifica avansata”, POSDRU/157/1.3/S/135590 alaturi de Universitatea de Vest din Timişoara – Beneficiar, ASE Bucureşti, London Metropolitan University, UEFISCDI şi Institutul de Ştiinţele Educaţiei Bucureşti”, a declarat prorector Livia Ilie, coordonatorul proiectului pentru ULBS.

Obiectivul general al proiectului il constituie cresterea calitatii pregatirii profesionale a cadrelor didactice universitare prin furnizarea catre acestea a unui program specific de formare care sa stimuleze dezvoltarea, acceptarea si adoptarea in randul universitarilor romani a unor valori specifice unei culturi de grup profesionale orientate spre performanţa de nivel international prin doua directii strategice de formare, prima de didactica si psihopedagogie universitara si cea de a doua de cercetare stiintifica avansata.

2 thoughts on “ Experienta unui profesor universitar londonez la Sibiu: „Sunt uluita de ce am vazut aici. In Anglia nu exista asa ceva“

  1. As mai adauga eu o idee “geniala” pe care profesorii de la Blaga ii pot impartasii profesoarei londoneze :datul examenelor pe un semestru intr un weekend. asa se procedeaza la noi…

    1. Genial sau ba, deobicei munca este usurata astfel. Tin 3-5 examene, jumate, sau mai mult de jumate sunt proiecte de pot fi facute cu saptamani inainte ramandu-ti destul timp sa inveti pentru examenele scrise/orale ramase.

Add Comment