Mai multi vizitatori in mall-uri, dar mai putini bani

shopping city sibiuNumarul vizitatorilor centrelor comerciale a revenit pe crestere incepand cu anul 2012, tinerii nascuti in 1981-1987 contribuind in special la aceasta evolutie, insa efectul benefic al cresterii frecventei de vizitare a mall-urilor este anulat de scaderea cosului mediu de cumparaturi, potrivit DTZ.

 “Odata cu maturizarea si absorbtia in clasa populatiei active a «generatiei Y», generatia nascuta intre anii 81 si 87, practic prima generatie care a crescut cu precursorul retailului modern, consignatia, o generatie care a beneficiat din plin de progresul tehnologiei si care s-a orientat in principal pe profesii din industria IT si domeniul bancar, comportamentul general fata de retail s-a schimbat”, se arata intr-un comunicat al DTZ Echinox.

Acest fenomen are un impact semnificativ asupra retailului modern in general si implicit asupra dinamicii centrelor comerciale si cel mai bine se reflecta in cresterea frecventei medii de vizitare a centrelor comerciale pe cap de locuitor.

“Practic este efectul comportamentului consumatorului din generatia Y, care devine un jucator important pentru retail si nu neaparat datorita unei cresteri a disponibilului financiar. Acesti consumatori au tendinta sa integreze mall-ul in toate aspectele activitatii sociale si familiale. Drept urmare, incepand cu 2012 am constatat revenirea pe crestere a frecventei generale de vizitare, o tendinta inversa fata de perioada 2009-2011, cand aceasta scazuse considerabil fata de nivelurile din perioada 2007-2008″, se mentioneaza in comunicat.

Consultantii DTZ apreciaza ca per ansamblu, la nivel macro, piata de retail s-a stabilizat, in contextul in care numarul de noi centre comerciale inaugurate a scazut in ultimii ani (5 deschideri in 2013, 3 prefigurate pentru 2014).

“Desi frecventa de vizitare este in crestere, efectul benefic al acestui factor este anulat de scaderea cosului mediu de cumparaturi, iar piata se mentine constanta, diferentele fiind generate de specificul zonelor de acoperire”, afirma sursa citata.

Pentru centrele comerciale administrate de DTZ Echinox, luna Decembrie a confirmat aceasta tendinta. Astfel, Shopping City Suceava a avut o crestere a traficului de 18,3% comparativ cu aceeasi luna din 2012 si a continuat evolutia inregistrata pe tot parcursul anului. In Iasi, centrul comercial Felicia a inregistrat o crestere de 6,7%, iar Shopping City Sibiu un nivel de 7,3%. In Sibiu, cresterea traficului a fost determinata si de deschiderea magazinului Decathlon, in timp ce Felicia Iasi si-a consolidat pozitia de centru comercial de convenienta. De asemenea, nivelul traficului in Uvertura Mall Botosani in decembrie a depasit cu peste 80% media anuala de trafic.

“Cresterea traficului a fost mereu responsabilitatea numarul 1 a oricarui property manager, convertirea acestuia in vanzari fiind deja o responsabilitate impartita cu retailerii parteneri. Din acest motiv cresterile de trafic inregistrate ne dau incredere ca exista potential de imbunatatire a rezultatelor, atat pentru proprietarii de centre comerciale, cat si pentru retaileri”, a declarat Sebastian Mahu, head of property management department, DTZ Echinox.

Analiza DTZ vine in urma aplicarii setului de cercetari Retail Metrics, un produs care reprezinta o serie de instrumente de cercetare care exploreaza comportamentul consumatorului, dinamica pietei, dar si pozitionarea centrului comercial in zona sa de acoperire.

Stocul total de spatii comerciale moderne a ajuns la finalul anului trecut la 1,7 milioane metri patrati, in 2013 fiind livrati 118.000 metri patrati prin deschiderile Uvertura Mall in Botosani (15.000 mp), Coral in Constanta (7.500 mp), AFI Palace in Ploiesti (29.000 mp), Promenada Mall in Bucuresti (35.000 mp) si Galati Shopping City (28.000 mp).

Pentru 2014 este asteptata livrarea a aproximativ 72.000 mp de retail, trei noi proiecte urmand a fi dezvoltate in Bucuresti (Auchan City Drumul Taberei, dezvoltat de Immochan, de 23.000 metri patrati si Vulcan Strip Mall, dezvoltat de NEPI, de 16.900 mp) si Brasov (Coresi Shopping City, dezvoltat de Immochan, de 32.000 mp). De asemenea, NEPI ar putea finaliza un centru comercial la Targu-Jiu.