Parintele Mini Cooper sibianul Heinrich Petra: In industria auto exista doar bariere financiare. Tehnologia se poate dezvolta oricat o lasi

dr Heinrich Petra sibiu 2015 - 3

Nu este foarte cunoscut in Romania, insa Dr. Heinrich Petra a facut istorie in Germania. Este sibian suta la suta. S-a nascut la Sibiu, unde a urmat gradinita germana iar apoi Liceul Gheorghe Lazar. A crescut la Saliste, unde a fost nevoit sa plece din cauza razboiului, iar facultatea a urmat-o la Cluj si Brasov. Apoi, a facut cunostinta cu sistemul muncitoresc comunist. Mai intai la Intreprinderea de Constructii Speciale, in Bucuresti, dupa care, din 1968, a revenit la Brasov, fiind inginer la Institutul Cercetari pentru Automobile si Tractoare. In anul 1970 a parasit Romania, pentru Germania, unde cea mai mare parte a vietii -23 de ani, si-a petrecut-o la uzinele BMW. Dupa ani de munca a fost recompensat cu posibilitatea de a dezvolta marca Mini Cooper. Practic a dus aceasta nisa a BMW intr-o alta dimensiune.

In 2015, dr. Petra a reluat legaturile profesionale cu Sibiul natal. A predat cursuri la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu, studentilor, masteranzilor si doctoranzilor de la Facultatea de Inginerie. Intr-un interviu acordat site-ului ulbsibiu.ro, dr. Petra vorbste despre impactul pe care l-a avut cu mediul universitar sibian dar si despre viitorul industriei auto si limitele pe care le poate atinge.

 

Este prima oara cand tineti cursuri la Univresitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu?

La Sibiu este prima oara. Cursuri similare cu cele de aici am mai tinut, de doua ori, la Brasov. Dupa ce am tinut cursurile la Brasov mi s-a oferit polibilitatea de a veni si la Sibiu, ceea ce mi-a facut o foarte mare placere, pentru ca eu sunt sibian. M-am nascut la Sibiu, dar in cel de-al doilea Razboi Mondial, din cauza bombardamentului americanilor, familia mea a fost nevoita sa se mute la Saliste. Asa ca, este o mare placere pentru mine sa predau la Sibiu, o parte din cunostintele pe care l-am dobandit de-a lungul carierei mele profesionale.

Cum a fost intalnirea cu studentii ULBS?

Surpriza mea a fost ca studentii au fost foarte deschisi, interesati, au avut multe intrebari si se pare ca au un interes deosebit pentru a invata.

Sibiul s-a dezvoltat foarte puternic, in ultimii ani, pe zona de industrie auto. Nu v-ati gandit sa va retrageti spre locurile natale?

Ca musafir, cu mare placere, pentru ca am multi prieteni, dar profesional, nu. Am familia in Germania, locuiesc acolo din 1970, sunt foarte multi ani. Nu imi pot imagina sa plec. Vin cu mare placere la Sibiu si eu, si familia, dar in vizita.

Majoritatea companiilor din zona sunt germane, din domeniul auto. Ati avut legaturi profesionale cu acestea?

Am avut diferite proiecte cu aceste firme, dar nu cu filialele de la Sibiu, ci cu conducerile companiilor, din Germania. O singura data am avut legaturi cu o companie germana din Romania, Draexlmaier, am fost la Pitesti si la Timisoara, si am fost placut surprins sa constat faptul ca aveau aceeasi linie de productie ca si in Germania.

Ce stiati despre ULBS si care a fost impactul?

Nu stiam foarte multe lucruri, dar m-am interesat pe internet, am vazut ca are 17.000 de studenti, care sunt facultatile…Stiam unde este sediul, pentru ca aici in fata (cladirea Facultatii de Litere si Arte – n.r.) era Liceul de Fete in timpul meu. Ce fel de profesori, de sudenti, sunt aici, nu stiam. Dar, impacul este pozitiv.

Exista proiecte pe termen scurt, mediu sau lung cu Univresitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu pe care doriti sa le dezvoltati?

La fiecare proiect sunt doua persoane: una care are nevoie de ceva, si una care stie ce trebuie facut. Primul pas a fost facut, prin aceste cursuri pe care le-am sustinut aici. Daca exista dorinta din partea Universitatii, putem discuta, pentru ca cei de aici cunosc necesitatile universitatii, eu sunt pregatit sa discut orice fel de propunere. Eu am usa deschisa. Daca exista vreo posibilitate de a ajuta universitatea, cu experienta pe care o am, indiferent prin ce forma, sunt deschis sa analizez orice propunere. Bariera nu este la mine.

Ati lucrat pentru mai multe proiecte la BMW: Z3, Z8, X5, X6, Mini Cooper? Care v-a placut cel mai mult?

Este greu de spus. In general, toata paleta de masini este frumoasa. Din punct de vedere sportiv, imi plac masinile care au energie mai multa.  Dar, cred ca X5 si familia Mini Cooper au fost mai deosbite. Z8, Z9 sunt, de asemenea, masini deosebite, sunt masini clasice.

La familia Mini presupun ca este si o legatura sentimentala. Ati fost cel care ati crescut, practic, aceasta masina.

Am avut o sansa care ti se ofera odata in viata, de a dezvolta aceasta grupa de masini. A fost foarte placut, pentru ca masina nu se incadra in conceptia clasica a BMW. Mini Cooper a venit cu o cu totul alta conceptie, a fost prima masina BMW cu tractiune fata si alte concepte pe care BMW nu le stapanea atat de bine, si a trebuit sa invatam sa le facem. BMW este o marca foarte tehnica, barbateasca, pe cand Mini este o marca cu mai multa fantezie, mai colorata. Este o alta lume, asa ca a trebuit sa ne gandim cum sa facem masina asta ca ea sa corespunda cu ceea ce doreste clientul. Trebuia sa nu fie un BMW. Si, cred ca ne-a reusit.

Cum va impaginti masina perfecta? Ce ar trebui sa aiba ea pentru a fi perfecta?

O masina perfecta…? Depinde de ceea ce doresti?

Daca ati mai avea acum un proiect gen Mini, de a construi o masina asa cum doriti d-voastra, cu ar arata ea?

Intrebare buna, dar foarte greu de raspuns. Eu fac o masina pe care clientul sa o placa, dar sa am si profit. Daca as face tot ce as putea sa fac ar duce costurile foarte sus, asa ca ar trebui sa ma limitez la tehnica pe care o avem si la bugetele pe care le au clientii. Pentru a construi masina ideala, sunt foarte multe bariere. Daca lasi un om care lucreaza la dezvoltare si nu il opresti, poate sa mearga foarte departe. Trebuie sa il opresti, pentru ca altfel, el nu se mai opreste, iar financiar nu este posibil sa sustii o astfel de masina. Ca si concluzie, masina perfecta trebuie sa functioneze perfect, toate dotarile pe care le are, sa functioneze o anumita durata de timp, fara a avea probleme cu ea. Asta asteapta clientul, sa primeasca exact lucrurile pentru care a cumparat o marca. Are asteptari diferite de la Mini, BMW, Mercedes, Audi sau Chrysler.

Stiu ca BMW va ofera o masina in permanenta, dar sa presupunem ca nu ati primi-o. Ce masina v-ar placea sa va cumparati?

Probabil ca, din punct de vedere al tehnicii si raportului pret-calitate, as cumpara un VW Passat Coupet. Este o masina frumoasa, este foarte bine lucrata. O alternativa ar fi tot de la VW, Touareg. Nu as opta pentru masini americane, nici japoneze…Daca ar fi sa aleg intre Mercedes, BMW si Audi, as alege BMW.

Ce dotari minime ar trebui sa aiba o masina?

Citeste in pagina urmatoare>>>>>

Add Comment