SOCIAL

Profesor universitar englez la ULBS: „Nu inteleg cum unii profesori vorbesc timp de 90 de minute fara oprire “

Profesor universitar englez la ULBS: „Nu inteleg cum unii profesori vorbesc timp de 90 de minute fara oprire “

John Desire, London Metropolitan University la sibiu

Au venit din capitala Marii Britanii, unde sunt profesori la London Metropolitan University, iar primul contact cu Romania a fost Sibiul. Au recunoscut ca tara noastra nu era pe lista de „must visit“, insa o saptamana in fosta Capitala Culturala Europeana i-a convins sa repete experienta, dar impreuna cu familiile, in vacanta.

John Desire, sau JD cum ii place sa i se spuna, si Janet Gordon au venit la Sibiu in cadrul proiectului POSDRU ,,UNIVERSITARIA – scoala de didactica universitara si cercetare stiintifica avansata”, desfasurat de Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu. Rebel, cu parul lung si impletit in codite, „stil afro“, JD admite ca, de multe ori, este perceput gresit de cei cu care intra in contact. Surprinzator, spune el, in Sibiu nu s-a intamplat acest lucru. Ba dimpotriva. „Dupa cum se poate vedea, nu arat ca un profesor universitar obisnuit. Unii oameni au tendinta sa ma judece inainte de a ma cunoaste, dar in Sibiu, toata lumea s-a purtat foarte dragut cu mine. Au avut rabdare sa ma cunoasca, sa vada ce am de spus, si sunt recunoscator pentru asta“, spune JD. Janet nu este la fel de ,,extravaganta“, insa vorbeste la fel de elogios la adresa sibienilor. ,,A fost fantastic. Inca din momentul in care am ajuns, oamenii au fost foarte calzi, prietenosi, si-au facut timp sa ne prezinte orasul“.

In privinta interactiunii cu profesorii romani, cei doi englezi spun ca exista lucruri asemanatoare cu ceea ce se intampla in Anglia, dar si diferente fundamentale. Pentru JD doua au fost lucrurile ce l-au socat: raportul studenti-profesori si ,,traditionalismul“ predarii. Bineinteles, comparativ cu ceea ce se intampla la London Metropolitan University. „La inceput am facut o comparatie intre institutii. Ceea ce a fost socant pentru mine a fost ca noi, in UK avem aproximativ 1200 de profesori, pentru 18000 studenti, iar aici sunt maxim 700 de cadre universitare, iar numarul de studenti, cam la fel. Acest lucru imi spune mie ca profeorii de aici predau mai multe cursuri sau grupele de studenti sunt mult mai mari. Iar diferenta, ca raport intre studenti si profesori, este mult mai mare aici, comparativ cu Londra. Nu stiu daca acest lucru este pozitiv, dar este clar faptul ca aici profesorii predau unui numar mult mai mare de studenti”. In privinta traditionalismului, JD spune ca ii este greu sa isi imagineze cum cineva poate sa vorbeasca o ora si jumatate fara pauza. „M-a surprins foarte tare cat de traditional este predatul aici. Exista profesori care vorbesc timp de 90 de minute fara oprire. Studii arata ca dupa 30 de minute pierzi atentia cursantilor. Asa ca, daca vorbesti 90 de minute, cursurile nu mai sunt la fel de eficiente. Nu ii ajuta nici pe profesori si nici pe studenti. Din acest motiv am incercat sa le prezint profesorilor sibieni ideea ca dupa 15-20 minute trebuie sa opresti invatarea pasiva si sa treci la cea activa, dandu-le studentilor posibilitatea de a interveni. Acesta a fost mesajul pe care am dorit sa il transmit. Noi, in UK, avem un departament care se ocupa cu cercetarea de noi metode de predare, ceea ce aici nu exista, astfel ca profesorii si asistentii trebuie sa gaseasca singuri aceste noi metode“, a explicat JD. Acesta a fost completat de colega sa. „Feed-back-ul pe care l-am primit la finalul zilei a fost legat de cat de calm este predatul si de metodele creative de predare. Am avut 6 ore de curs, dar cea mai lunga perioada in care am vorbit a fost de 15 minute. Dupa care, cursul a devenit interactiv. Interesant era faptul ca unii profesori spuneau ca aici nu se intampla asa, dupa care, imediat, altii spuneau: Ba da, asa facem si noi! Concluzia este ca, desi sunt din aceeasi institutie, metodele de predare difera de la o facultate la alta, de la un profesor la altul. La inceputul cursului, participantii erau putin ezitanti in a participa activ, in a-si expune parerile, dar pe parcurs ce inaintam, lucrurile s-au schimbat si fiecare si-a prezentat ideile, astfel ca am putut invata unii de la altii”.Janet Gordon, London Metropolitan University

In privinta Sibiului si a Romaniei, in general, lucrurile sunt clare. „Categoric, vrem sa revemim. Dar in vacanta, cu familiile, sa vedem si celelalte locuri minunate din Transilvania despre care ni s-a povestit.”

Proiectul ,,UNIVERSITARIA – scoala de didactica universitara si cercetare stiintifica avansata”, desfasurat de Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu, alaturi de Universitatea de Vest din Timişoara (Beneficiar), ASE Bucureşti, London Metropolitan University, UEFISCDI şi Institutul de Ştiinţele Educaţiei Bucureşti. „Consideram foarte util schimbul de experienta dintre colegii din universitatea noastra si colegii de la renumite universitati europene, asa cum este London Met. Imbunatatirea competentelor noastre prin aceste interactiuni, atat in ceea ce priveste predarea, cat si cercetarea, reprezinta un obiectiv strategic al universitatii cuprins in Strategia de dezvoltare a ULBS 2020”,   a declarat prorector Livia Ilie, coordonatorul proiectului pentru ULBS.