EVENIMENT

SCOALA DE CAINI DE LA SIBIU MAI EFICIENTA DECAT TRAINGULARELE DE LA BUCURESTI

SCOALA DE CAINI DE LA SIBIU MAI EFICIENTA DECAT TRAINGULARELE DE LA BUCURESTI

accident aviatic, adrian iovan

Sistemul de localizare a terminalelor GSM folosit de IGPR la identificarea suspectilor care au comis infractiuni grave nu este prevazut pentru situatii de urgenta si „nu putea, în niciun caz”, sa localizeze semnalul transmis de avionul care s-a prabusit în Apuseni, a spus seful Politiei, Petre Toba.

 „Vreau sa reiterez, înca o data, faptul ca sistemul nu este prevazut pentru situatii de urgenta si nu putea în niciun caz sa localizeze semnalul transmis de acea aeronava”, a declarat, joi, seful Inspectoratului General al Politiei Române (IGPR), Petre Toba.

Întrebat de ce nu s-a comunicat pâna acum acest lucru, Petre Toba a spus ca prima data, la solicitarea transmisa catre IGPR, de la nivelul conducerii Ministerului Afacerilor Interne, s-a decis sa se dea un comunicat în care sa se explice care sunt prevederile legale de folosire a acestui sistem.

„Noi am prezentat – pentru ca asa au fost si solicitarile – care este cadrul legal de folosire uzuala a acestui sistem. De altfel, sistemul a fost achizitionat special, pe un fond european, pentru identificarea principalilor suspecti care au comis infractiuni grave, iar aceasta este destinatia pentru care a fost achizitionat. Acum v-am explicat ca, inclusiv din punct de vedere tehnic, sistemul nu ar fi putut sa faca aceasta localizare”, a precizat Petre Toba.

Seful Politiei Române a mai spus ca în interventia din Muntii Apuseni au fost implicati peste o suta de politisti, 20 de echipaje speciale, echipe canine care au plecat de la „scoala de câini de la Sibiu” pentru a sprijini activitatea de cautare.

„Dupa cum foarte bine cunoasteti, echipa de cercetare de la fata locului a fost una a Inspectoratului General al Politiei Române”, a precizat Petre Toba.

Întrebat de unde au primit politistii trimisi în teren informatii de localizare a aeronavei, Petre Toba a spus ca întreaga activitate la nivel teritorial a fost coordonata de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, care are atributii în astfel de situatii.

„Politia Româna este o unitate de sprijin. Noi am sprijinit cu efective, cu autospeciale, cu echipele de specialisti de la criminalistica, cu echipajele canine, pentru a putea identifica, eventual a gasi mai usor locul în care s-a prabusit aceasta aeronava”, a adaugat Petre Toba.

Seful Politiei Române a mai spus ca la cercetarea la fata locului au participat si specialisti de la Ministerul Transporturilor, din Inspectoratul Aeronautic Român.

„Cercetarea la fata locului a durat câteva ore bune, opt, noua, chiar zece ore, a fost o cercetare foarte completa. Cercetarea la fata locului a fost finalizata, ulterior s-a dat aprobare, de catre procurorii de caz. Si aici vreau sa subliniez ca la fata locului au fost si patru procurori de la Parchetul Curtii de Apel Alba Iulia, care au facut personal cercetarea la fata locului. Atunci când cercetarea la fata locului a fost încheiata, s-a permisa ridicarea aeronavei de la locul tragediei”, a precizat Petre Toba. Intrebat cum comenteaza informatiile ca trupul neînsufletit al lui Adrian Iovan a ramas la locul accidentului mai multe ore dupa plecarea criminalistilor, Petre Toba a spus ca cercetarea la fata locului a fost facuta a doua zi, când acolo nu mai era niciuna dintre cele sapte persoane aflate în aeronava.

„Criminalistii au fost si au efectuat cercetarea la fata locului a doua zi. Nu se mai pune problema ca atunci sa mai fi ramas vreo persoana”, a precizat Toba.

Politia Româna arata marti, într-un comunicat de presa, ca nu a folosit sistemul de localizare a terminalelor GSM în timpul operatiunii de salvare a echipajului din avionul prabusit în Muntii Apuseni pe motiv ca aparatura de acest gen poate fi folosita doar pentru localizarea infractorilor, pe baza unor autorizatii emise de judecatori.

„Sistemul de localizare a terminalelor GSM poate fi folosit doar în baza autorizarii magistratilor, în instrumentarea cauzelor penale, pentru localizarea terminalelor GSM folosite de principalii suspecti de comiterea unor infractiuni grave”, precizat IGPR în comunicatul citat.

Potrivit sursei citate, sistemul a fost achizitionat în 2013, în urma unui proiect finantat din fonduri europene, prin mecanismul OLAF Hercules2 de Asistenta Tehnica, în vederea întaririi capacitatii de lupta a unitatilor de politie împotriva criminalitatii economico-financiare

Reprezentantii IGPR precizau ca sistemul poate fi folosit în vederea localizarii persoanelor urmarite în temeiul legii, precum si a celor disparute în conditii suspecte, „care fac obiectul unor cauze penale”.

„Sistemul este folosit potrivit prevederilor art. 91 ind. 4 si art 493 ind. 1, din Codul de Procedura Penala”, mai arata IGPR.

Potrivit articolului 91, indice 4 din Codul de procedura penala, „convorbirile sau comunicarile interceptate si înregistrate care nu privesc fapta ce formeaza obiectul cercetarii sau nu contribuie la identificarea ori localizarea participantilor, se arhiveaza la sediul parchetului, în locuri speciale, în plic sigilat, cu asigurarea confidentialitatii si pot fi transmise jdecatorului sau completului învestit cu solutionarea cauzei, la solicitarea acesteia. La solutionarea definitiva a cauzei, acestea vor fi sterse sau, dupa caz, distruse de catre procuror, încheindu-se în acest sens un proces-verbal”.

Precizarile Politiei Române au fost transmise în contextul controverselor legate de localizarea victimelor accidentului aviatic produs luni în Muntii Apuseni.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2, la bordul caruia se afla un echipaj medical, a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, într-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.

În urma accidentului, au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

 


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/esibian/public_html/wp-includes/functions.php on line 4755