CULTURA

Scoala din Ticera, monument refunctionalizat in Muzeul ASTRA!

Scoala din Ticera, monument refunctionalizat in Muzeul ASTRA!

Scoala din Ticera, monument refunctionalizat in Muzeul ASTRA!2

Un proiect ambitios si inedit in egala masura devine o certitudine la Muzeul ASTRA. Este vorba despre Scoala din Ticera, o scoala din lemn descoperita intr-un sat parasit din judetul Hunedoara si reamenajata pana la cel mai mic detaliu de catre o echipa de muzeografi ai CNM ASTRA. Munca acestora a durat aproape doi ani, iar vernisajul monumentului va avea loc luni, 22 septembrie, ora 11:00, in Muzeul in aer liber, zona Etno Tehno Parc, unde este situata scoala.

Construita 100% din lemn si situata in trecut pe un varf de deal, scoala din Ticera pastreaza urmele a mai bine de un secol de existenta a unei comunitatii din Muntii Apuseni care odinioara era bine inchegata. Anii au trecut, insa, iar in perioada 1970-1980 satul Ticera era locuit din ce in ce mai putin, iar in perioada 1990-2000 a fost abandonat in totalitate. Asa cum se intampla in astfel de situatii, casele si anexele neingrijite s-au deteriorat si au inceput sa se prabuseasca. In tot acest timp, multe obiecte au fost furate, iar foarte putine case au fost salvate prin stramutare. Din scoala, de pilda a disparut tot mobilierul si au fost distruse aproape in totalitate usile, ferestrele si tavanul.

Scoala din Ticera va pune in valoare, prin activitati educationale specifice, mestesuguri, obiceiuri, traditii apartinand diverselor comunitati reprezentate in Dumbrava Sibiului. Misiunea de muzeu-scoala pe care si-o asuma Muzeul ASTRA va fi, prin intermediul Scolii din Ticera, mai usor de inteles. Cu alte cuvinte, peisajul cultural al acestui mare sat de sinteza devine astfel foarte bine definit sub toate aspectele sale esentiale.

Inca de la inceputuri, Muzeul Civilizatiei Populare Traditionale ASTRA si-a asumat, pe langa misiunea de salvator si conservator al patrimoniului cultural material din spatiul romanesc, si pe aceea de perpetuare a trairilor romanesti esentiale, a traditiilor care dainuiau, in satele romanesti, din vremuri memoriale, si ale caror semnificatii se pierdeau in negura timpului. Redand viata monumentelor prin intermediul manifestarilor culturale specifice satului institutia si-a asumat, inca de la infiintare, rolul de muzeu viu.

Transferul unei scoli se impunea pentru mesajul puternic al acestei institutii si pentru crearea unui liant intre diversele programe culturale, dar si intre istoriile mici ale comunitatilor locale si istoria mare a civilizatiei romanesti traditionale.