Seful Directiei Sanitare Veterinare Sibiu, retinut de DNA!

Seful Directiei sanitare Veterinare Sibiu, retinut de DNA!2

In completarea comunicatului nr. 1322 din 24 septembrie 2014, privind desfasurarea unor perchezitii domiciliare in municipiul Sibiu,   Biroul de Informare si Relatii Publice este abilitat sa transmita urmatoarele:

Procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie – Serviciul Teritorial Alba au dispus punerea in miscare a actiunii penale si retinerea, pentru 24 de ore (incepand de la data de 29.09.2014 pana la data de 30.09.2014) a inculpatilor:

TICHINDELEAN SERBAN CONSTANTIN, director executiv al D.S.V.S.A. Sibiu, in sarcina caruia s-au retinut:

–         8 infractiuni de abuz in serviciu daca functionarul a obtinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

–         conflict de interese si

–         raspandirea bolilor la animale

OLTEANU COSMINA-MIRELA, consilierul juridic al DSVSA Sibiu, in sarcina careia s-au retinut :

–         doua infractiuni de abuz in serviciu daca functionarul a obtinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit in forma complicitatii

Din ordonanta de retinere intocmita de procurori a reiesit ca, in cauza, exista date si probe din care rezulta suspiciunea rezonabila ce contureaza urmatoarea stare de fapt:

In calitatea detinuta, inculpatul Tichindelean Serban Constantin a procedat, in mod abuziv, la rezilierea contractului de concesiune a Circumscriptiei Sanitar Veterinare Jina (ce fusese incheiat cu Autoritatea Nationala Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor) si a incheiat, in conditii nelegale, un  contract similar cu un anumit medic veterinar. Astfel la data de 25.02.2013, Tichindelean Serban Constantin a emis, fara respectarea competentei materiale si teritoriale a D.S.V.S.A. Sibiu, notificarea de reziliere a contractului de concesiune, inscris care a fost avizat pentru legalitate de catre consilierul juridic al DSVSA Sibiu – Olteanu Cosmina-Mirela.

In perioada 2011-2013, desi ocupa functia de director executiv al DSVSA Sibiu, Tichindelean Serban Constantin a coordonat, in mod direct, activitatea desfasurata de concesionarul SC CHERRY SRL, societate in care doua persoane din familia sa detin calitatea de asociati.

La data de 27.06.2014, directorul DSVSA Sibiu a coordonat, in mod direct, cu sprijinul unei persoane, recoltarea probelor de la anumiti agenti economici, in conditii care incalca principiul controlului inopinat.  Anterior, adica la data de 24.06.2014, i se atrasese atentia, prin intermediar, uneia dintre  persoanele juridice supuse controlului, cu privire la faptul ca rezultatele unor probe sunt necorespunzatoare si, ca urmare, exista posibilitatea initierii unor controale de catre DSVSA Sibiu.

La data de 16.07.2014, la nivelul DSVSA Sibiu s-a dispus intarzierea declararii unei situatii de infectare a animalelor, desi directorul executiv Tichindelean Serban Constantin luase cunostinta despre existenta unui rezultat pozitiv al analizelor. Mai mult, la data de 19.07.2014, directorul DSVSA Sibiu a luat cunostinta despre existenta unor situatii de risc ce determina declararea carantinei, dar nu a facut demersuri in acest sens, iar la data de 25.07.2014, directorul DSVSA Sibiu a solicitat unui subordonat intocmirea unei note de fundamentare care sa nu reflecte situatia reala, astfel incat sa fie ridicate unele restrictii de comercializare a animalelor.

La data de 4.01.2012, Tichindelean Serban Constantin, in calitate de director executiv al DSVSA Sibiu, a incheiat un contract de prestari servicii de consultanta juridica cu Olteanu Mirela Cosmina, cu incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice de servicii, respectiv in lipsa unui acord din partea ANSVSA. Stabilirea valorii serviciilor contractate a fost facuta in aceleasi conditii de incalcare a dispozitiilor legale privind achizitiile publice.

In perioada 2011-2012, directorul executiv al DSVSA Sibiu Tichindelean Serban Constantin a realizat taieri arbitrare din deconturile depuse de Circumscriptia Sanitar Veterinara Concesionata Jina, dupa ce aceste deconturi fusesera avizate de catre compartimentele cu competente specifice. Demersul nu a avut o fundamentare judicioasa si/sau veridica. Consecutiv constatarilor Notei de control ANSVSA nr. 59/2012,  directorul executiv al DSVSA Sibiu a dispus la data de 19.08.2013 constituirea unei comisii de verificare a documentelor CSV Jina care au stat la baza deconturilor privind actiunile sanitar veterinare pentru perioada 2007-2012, activitate materializata prin intocmirea raportului de constatare din 30.08.2013, care nu are o fundamentare juridica.  In perioada premergatoare acestei verificari, directorul executiv al DSVSA Sibiu s-a implicat in audierea a 26 persoane cu domiciliul pe raza CSV Jina, in afara unui cadru legal, iar declaratiile date de acestea au stat la baza calcularii unui prejudiciu in sarcina CSV Jina, respectiv la sustinerea/justificarea taierilor din deconturi. Astfel, s-a incercat o justificare retroactiva a deciziilor de diminuare/anulare a deconturilor; de asemenea, a fost emisa o adresa de constituire ca parte civila inaintata de DVSA Sibiu catre Inspectoratul Judetean de Politie Sibiu intr-un dosar penal,  prin care DSVSA Sibiu comunica faptul ca prejudiciul cauzat prin intocmirea deconturilor CSV Jina este de 1.888.432,70 lei.

Adresa DSVSA Sibiu de constituire ca parte civila, anterior mentionata, a fost intocmita de consilier juridic Olteanu Mirela Cosmina, cu referire la raportul de constatare din 30.08.2013. Aceasta nu a facut verificari sub aspectul legalitatii modului de efectuare a controlului, precum si asupra modului de stabilire a „prejudiciului”, raportat la declaratiile unor persoane care domiciliaza pe raza CSV Jina

Pana in prezent s-a stabilit un prejudiciu de 125.000 lei reprezentat de valoarea deconturilor refuzate la plata in perioada 2011-2012 in mod nelegal in conditiile anterior expuse, precum si foloase patrimoniale/nepatrimoniale pentru sine sau pentru altul, prejudiciul total urmand a fi stabilit pe parcursul urmaririi penale.

Inculpatilor li s-au adus la cunostinta calitatea procesuala si acuzatiile, in conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedura penala, urmand a fi prezentati, la data de 30 septembrie 2014, la Tribunalul Alba, cu propunere de arestare preventiva pentru 30 de zile.

Facem precizarea ca punerea in miscare a actiunii penale este o etapa a procesului penal reglementata de Codul de procedura penala, avand ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, in nici o situatie, sa infranga principiul prezumtiei de nevinovatie.